Verplichte derdebetaler: NO WAY! – open brief aan minister De Block

De deadline van 1 juli wordt niet enkel een tragedie voor Griekenland. De beslissing van minister De Block om de derdebetalende te verplichten vanaf 1 juli 2015, en dit bovendien verplicht elektronisch te doen tegen 1 oktober 2015, is een regelrechte kaakslag voor het hele artsenkorps, een kaakslag die niet onbeantwoord zal blijven… Het belooft een hete zomer en nazomer te worden. Het verplicht elektronisch medisch dossier volgens welbepaalde modaliteiten (anders geen betaling), voorzien voor het verstrijken van de ambtsperiode van de minister, hebben we nog te goed…”

Dat schrijft dokter Piet De Baets, huisarts in Eeklo, bestuurslid van de plaatselijke huisartsenvereniging Ledeganck en bestuurslid in de overkoepelende huisartsenorganisatie OMEHAK.

Hij geeft hier zijn persoonlijke mening, met het fiat van de voorzitter van de lokale huisartsenvereniging Ledeganck. “Deze mening wordt gedeeld door heel wat collega’s-huisartsen in mijn regio en ver daarbuiten”, meldt dokter De Baets. En hij legt een collegiaal besproken, open brief aan minister De Block voor.

Mevrouw de minister,

Geachte collega De Block,

Met de derdebetalersregeling is men in onze regio niet bepaald gelukkig, maar het is een aanvaardbaar compromis voor patiënten met financiële problemen. Sociaal als we zijn is het in onze ogen een service, een gunst, die we vrijwillig verlenen aan wie het écht nodig heeft. En aangezien wij heel dicht bij de mensen staan, zijn we bijzonder goed geplaatst om te oordelen en te triëren wie daarvoor in aanmerking komt en wie niet.

Het is een totale misvatting te denken dat alle omnio’s onbemiddeld zijn en/of dat alle mensen met een gewoon statuut de dokter kunnen betalen. Er zijn omnio’s die baden in luxe en er zijn patiënten met een gewoon statuut die baden in de miserie.

De beslissing om van die gunst een regelrechte verplichting te maken onder het mom van “we willen die drempel voor de patiënt verlagen” is een dekmantel, een goedkoop excuus voor een ware POWER-SHIFT. Die beslissing heeft maar één bedoeling: het hele artsenkorps te onderwerpen en te verknechten. Het is ook de opstap naar regelrechte staatsgeneeskunde, een geneeskunde van de slechtste soort.

Neen collega De Block, niet met ons, niet met ons. Dát pikken wij niet. We willen behandeld worden met waardigheid en met respect.

Elektronische registratie van de derdebetalende: geen probleem, maar de verplichting ertoe wél

De meeste artsen zijn vertrouwd met digitalisering. Wanneer ik een oudere Maldegemse collega met zijn laptop onder de arm gezwind zie binnenhuppelen in het rusthuis, dan denk ik: “die is mee”. Het elektronisch factureren naar de verschillende ziekenfondsen is op zichzelf niet het probleem. Maar de verplichting ervan is er te veel aan. En de verplichting om een ontvangstbewijs van één euro af te leveren is bovendien ronduit vernederend!

Uw systeem staat ook nog niet op punt, ondanks de geweldige inspanningen van technici die het koortsachtig aan het bijsturen zijn. Voor mij is uw ‘gedoogbeleid tot 1 oktober’ een goedkoop excuus om toe te dekken dat u eigenlijk technisch niet klaar bent. Een voorafgaand overleg én een proefrit ware beter geweest.

Administratieve vereenvoudiging?

De elektronische derdebetalersregeling mag dan voor uw administratie een vereenvoudiging zijn, voor ons helemaal niet! De voorbereidingen tot de elektronische facturatie naar de verschillende ziekenfondsen én het ontvangstbewijs van één euro nemen te veel tijd in beslag ten koste van onze patiënt. Wij merken dat in plaats van vereenvoudiging er steeds nieuwe regeltjes en eisen bijkomen. Dit leidt tot afhaken van oudere collega’s, burn-out en suïcide. Twee collega’s uit onze regio zijn recent uit het leven gestapt. U draagt een zware verantwoordelijkheid in het correct uitwerken van de administratieve aspecten verbonden aan de verplichte derdebetalersregeling – en in de gevolgen daarvan voor de werkdruk bij de huisarts.

EMD geen probleem, maar de verplichting en vooral de modaliteiten zijn een brug te ver

Overal in Vlaanderen zijn de huisartsen SumEHR’s aan het opladen. We doen méér dan ons best. Het recentste bericht dat dit allemaal een maat voor niets is en dat er een totaal ander systeem in de pipeline zit (Europese ‘regulitis’!!!), zal ertoe leiden dat we helemaal van voor af aan moeten herbeginnen. Ook dat nemen we erbij, gedreven als we zijn. Maar de verplichting? NO WAY!

En nóg iets: we worden helemaal niet goed van de verplichte modaliteiten van het EMD (lees: niet-uitbetaling indien we onze gegevens niet ‘correct’ structureren). Ik verwijs daarvoor naar het artikel in de Artsenkrant van 11 juni 2015 “Overheid wil EMD verplicht maken”.

Petitie

We staan achter uw gedrevenheid om in dit land de gezondheidszorg gezonder, transparanter en beter te maken. Maar, collega De Block, we blokken u af op de drie hoger vermelde verplichtingen, hoewel we allemaal goed beseffen dat in de verborgen agenda van sommige ons bekende adviseurs en adviserende instanties nog andere verrassingen klaarliggen, voor het geval we de eerste zouden slikken.

Een nationale petitie, in samenwerking met syndicaat Bvas, is reeds lopende. Het SVH heeft van zijn kant zonet bevestigd deze actie rond de verplichte derdebetalende te steunen. De grote respons op deze petitie (die nog loopt tot 28 juni) toont alvast aan dat “het artsenkorps is als een bruid die zich niet tot liefde laat dwingen”…

Belgische dimensie

Over het hele gebeuren rond de verplichte derdebetaler mocht ik al veel mails van collega’s ontvangen. Ik pik er deze uit, die aangeeft dat de zaak een Belgische dimensie heeft: “Je ne comprends pas pour quelle raison médicale vous obligez le tiers-payant. Laissez-nous s’il vous plaît, la liberté de choisir pour quel patient «BIM» nous l’appliquons. Vous avez vous-même travaillé sur le terrain et vous savez bien que «BIM» ne signifie pas obligatoirement difficultés financières. Surcharger les médecins généralistes ne résoudra en rien le burn-out palpable chez beaucoup de confrères et ne diminuera sûrement pas le taux anormalement élevé de suicides chez les médecins. Il en va de votre crédibilité.”

Met de meeste achting en welgemeende collegiale groeten,

Dr. Piet De Baets, huisarts in Eeklo

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.