“Uitval eFAC kan niet echt een probleem zijn”

In onze vorige nieuwsbrief deed Kartel/ASGB-voorzitter Reinier Hueting zijn beklag over gebrekkig werkende eHealth-diensten. Collega Herwig Van Pottelbergh wil de puntjes op de i zetten over de manier waarop één van de uitspraken werd weergegeven.

In het artikel stond: “Maar ook eFac, bijvoorbeeld, valt regelmatig uit. Als de arts op het ogenblik zelf niet elektronisch kan factureren bij een patiënt met een verplichte RDB, dan moet hij er na het consult aan denken om de zaken te regulariseren.” Bij nader inzien zei dr. Hueting niet ‘eFac’, maar ‘elektronisch factureren’ – een veel globalere term.

Een rechtzetting is dus op zijn plaats, oordeelt Herwig Van Pottelbergh (kennisdomein ICT, Domus Medica). “De onbereikbaarheid van eFac kan tijdens een consult geen probleem vormen. De arts stuurt zijn facturen immers niet consult per consult door, maar via een globaal bestand. Met andere woorden, de transfer gebeurt asynchroon. Naar keuze éénmaal per dag, per week of per maand. Artsen doen dat meestal buiten de consultatie-uren. Maar zeker niet tijdens een consult. Wat tijdens het consult wel kan uitvallen is eTar, het systeem voor het natrekken van de tarieven.”

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.