Dolora@Home volgt patiënten die radiofrequente pijnbehandeling krijgen online op

Patiënten van het AZ Groeninge met chronische pijn kunnen – in samenwerking met de Huisartsenkring West-Vlaanderen, het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen, Bond Moyson, Solidariteit voor het Gezin en Familiehulp – een beroep doen op Dolora@Home.

Het gaat om patiënten die een (pulsed) radiofrequente pijnbehandeling krijgen in het ziekenhuis. Normaal komen ze op consultatie voor de opvolging; nu worden ze online bevraagd. “We peilen naar hun ervaren pijnintensiteit, symptomen en klachten, het dagelijks functioneren, hun stemming en levenskwaliteit”, zegt Virginie Huys, coördinator transmurale samenwerking van het AZ Groeninge. “Op basis van de antwoorden worden zo nodig het zorgtraject en het medicatiebeleid bijgestuurd. Het streefdoel bij patiënten die jarenlang chronische pijn lijden, is niet pijnvrij zijn, maar wel een significante pijndaling. Net daarom wordt de patiënt ondersteund in het opnemen van adequaat zelfmanagement voor chronische pijn en de beperkingen ervan. In deze optiek wordt parallel aan het project gewerkt aan de ontwikkeling van educatiefilmpjes en online pijneducatie.” Ongeveer 400 patiënten zullen Dolora@Home kunnen gebruiken. “We werken via MyNexus, waardoor de patiënt inzage krijgt in zijn dossier. De ingevulde vragenlijst wordt rechtstreeks geïntegreerd in het patiëntendossier in het ziekenhuis. Zo is er een geïntegreerde aanpak die een meerwaarde biedt voor de opvolging, want ook huisartsen zijn op de hoogte van de resultaten. In Dolora@Home coachen we heel gericht en volgen we de patiënten nauwgezet op, waardoor we sneller tot een efficiënte behandeling komen en onnodige kosten voorkomen.” De patiënt kan via teleconsulting worden te woord gestaan.

Pijnpatiënten vertonen soms ‘shoppinggedrag’: ze krijgen een behandeling, de resultaten zijn niet wat ze ervan verwachtten, dus raadplegen ze een andere arts. “Op die manier zoeken patiënten constant naar een definitieve oplossing van hun pijnprobleem. Net omdat chronische pijn zo complex is en multimodaal te behandelen valt, is het beter dat één arts de patiënt volgt. Dat shoppinggedrag hopen we met Dolora@Home deels onder controle te krijgen. We verwachten 35% minder consultaties bij de pijnspecialist en minder consultaties bij de verpleegkundig pijnexpert die de patiënten begeleidt.”

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.